Ajankohtaista asiaa !

Asuntomessut Mikkelissä 2017 osoittautuivat menestystarinaksi

Julkaistu 06.11.2017

– Asuntomessut toivat Mikkeliin ja koko seudulle piristysruiskeen, jonka vaikutukset konkretisoituvat myös yritysten elinvoiman lisääntymisenä. Messukesä antoi Mikkelin yllättää mikkeliläisetkin myönteisesti, sillä messut auttoivat meitä kaikkia kiinnittämään huomiota kaupunkimme hyviin puoliin. Messutapahtuma yhdisti, synnytti yhteishenkeä ja kehitti myönteistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa ajattelua, summaa Mikkelin kaupunginjohtaja Timo Halonen.

Mikkelin Asuntomessuilla vieraili 134 497 kävijää ja kävijämäärä ylitti edellisvuoden Seinäjoen Asuntomessujen kävijämäärän. Keskimääräinen kävijämäärä oli noin 4300 messuvierasta päivässä. Eniten kävijöitä tuli messupaikkakunnalta, 32 % väestöstä. Seuraavaksi eniten messuvieraita Mikkeliin tuli pääkaupunkiseudulta ja lähiseudun isoista kaupungeista, kuten Kuopiosta ja Jyväskylästä. Kaiken kaikkiaan kävijöitä tuli melko tasaisesti eri puolilta Suomea.

Messuvieraat jättivät Mikkeliin noin 8,3 miljoonaa euroa ja asuntomessualueelle toimineille yrityksille noin 5,5 miljoonaa euroa, yhteensä noin 14 miljoonaa euroa.  Mikkelissä ravintolapalveluihin käytettiin noin 2 miljoonaa euroa, majoitukseen noin 2 miljoonaa euroa ja ruoka-ostoksiin noin 1,3 miljoonaa euroa. Polttoaineeseen ja autotarvikkeisiin käytettiin Mikkelissä noin 2,1 miljoonaa euroa.

Messukävijöistä 94,3 % koki Mikkelin Asuntomessut hyvänä tai erinomaisena. Messututkimuksen palautteissa korostui kaunis messualue Saimaan rannalla sekä Mikkelin kaupungin kattava esittely messubusseissa. Messuoppaat saivat todella paljon kiitosta ja positiivista palautetta. Monet messuvieraat kokivat saaneensa lisäarvoa messukäynnille sekä paljon uutta tietoa Mikkelistä. – Halusimme panostaa Mikkelin positiivisten puolien esiintuomiseen bussimatkan aikana ja markkinoida Mikkeliä sitä kautta, sillä suurin osa messuvieraista käyttää messubusseja. On hienoa huomata, että tämä kannatti, iloitsee Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelija Emmi Eronen.

Messututkimuksen mukaan ulkopaikkakuntalaisista joka kolmatta kiinnostaa Mikkeli matkailu- ja ostoskohteena. Asuinpaikkana Mikkeli kiinnostaa joka kymmenettä. Mikkeli koetaan myös viihtyisänä ja tapahtumarikkaana kaupunkina, jossa on mukavia ihmisiä. Ulkopaikkakuntalaiset vierailevat kuitenkin Mikkelissä melko harvoin. Messukäynnin yhteydessä kävijät vierailivat pääasiassa Mikkelin torilla tai kaupungin keskustassa yleensä. Ravintolassa syömässä kävi vastaajista 15,3 % ja ostoksilla 11,7 %.  Kolmannes ulkopaikkakuntalaisista vietti Mikkelissä vähintään kaksi päivää. Kävijöistä 59,7 % piti asumista Mikkelin messualueen tyyppisellä asuinalueella haluttavana tai erittäin haluttavana (Seinäjoella 2016 vastaava luku oli 47,0 %).

– Asuntomessuprojektilla halusimme avata uuden asuinalueen ja Saimaan rannan asumiselle. Nyt on nähtävissä, että messujenkin jälkeen moni uusi asumisen rakennusprojekti sijoittuu alueelle. Uuden kaupunginosan kehitys ja identiteetti perustuvat vielä pitkään Asuntomessuihin, ja se on hyvä, kommentoi Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

Kaikki ajankohtaiset uutiset